ΤΙΜΟΘΕΟΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ, ΖΑΧΑΡΙΑΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ,
ΑΝΔΡΕΑΣ, ΒΕΡΟΥΛΙΟΣ, ΣΕΚΟΥΝΔΙΝΟΣ, ΣΙΡΙΚΙΟΣ, ΦΕΛΙΣΙΟΣ, ΣΕΡΒΟΥΛΟΣ, ΣΑΤΟΥΡΝΙΝΟΣ,
ΦΟΥΡΤΟΥΝΑΤΟΣ, ΜΑΞΙΜΙΑΝΟΣ
Ψυχοσάββατο - Νηστεία
Ολόκληρο το εορτολόγιο για σήμερα
1. Όσιος
Τιμόθεος ὁ ἐν Συμβόλοις
2. Άγιος
Ευστάθιος (1) Αρχιεπίσκοπος Αντιοχείας
της Μεγάλης
3. Άγιος
Ιωάννης (2) Γ' Πατριάρχης Κωνσταντινούπολης ο από Σχολαστικών
4. Άγιος
Ζαχαρίας Πατριάρχης Ιεροσολύμων
5. Άγιος
Γεώργιος επίσκοπος Αμάστριδος
6. Όσιοι
Ανδρέας και Ανατόλιος
7. Άγιοι
Βερούλιος, Σεκουνδίνος, Σιρίκιος, Φελίσιος, Σέρβουλος,
Σατουρνίνος, Φουρτουνάτος και οι συν αυτοίς Μάρτυρες
8. Άγιος
Μαξιμιανός, Αρχιεπίσκοπος Ραβέννης
9. Σύναξη
της Υπεραγίας Θεοτόκου εν Κοζελσλάνσκ της Ρωσίας
(1) O Άγιος Ευστάθιος, γεννήθηκε το 260 μ.Χ. αιώνα στη
Σίδη της Παμφυλίας ή κατά άλλους γεννήθηκε στους Φιλίππους της Μακεδονίας. Υπέρμαχος της ορθόδοξης
διδασκαλίας του ευαγγελίου, το 320 μ.Χ. χειροτονήθηκε
επίσκοπος Βέροιας της Συρίας, από τη οποία μετατέθηκε το 324 μ.Χ. στην Αντιόχεια. Μια από τις πιο σπουδαίες φυσιογνωμίες της εκκλησίας
μας του 3ου - 4ου μ.Χ. αιώνα, λαμβάνοντας μέρος και στην Οικουμενική
Σύνοδο το 325 μ.Χ. στην Νίκαια της Βιθυνίας,
με σκοπό την καταδίκη του Αρείου*. Δυστυχώς
όμως οι ασεβείς Αρειανιστές Νικομήδειας
Ευσέβιος, ο Νικαίας Θεόγνις και ο Καισαρείας Ευσέβιος συγκάλεσαν το 330 μ.Χ.
την Β΄ Οικουμενική Σύνοδο, στην Αντιόχεια, όπου με ψευδείς μαρτυρίες, (έφεραν στην σύνοδο
μία γυναίκα η οποία υποστήριξε ότι έχει παιδί με τον Άγιο Ευστάθιο) καταδίκασαν τον Άγιο Ευστάθιο ως οπαδό του
Σαβέλλιου ** και τον εξόρισαν στην
Τραϊανούπολη της Θράκης όπου έμεινε μέχρι την κοίμησή του.
Αρκετά χρόνια μετά την κοίμησή του το 337 μ.Χ. , η
αλήθεια αποκαταστάθηκε και ο Ευστάθιος ανακηρύχθηκε άγιος της Εκκλησίας μας. Τα
ιερά του λείψανα μεταφέρθηκαν από την Τραιανούπολη το 482 μ.Χ. στην Αντιόχεια.
(2)Ο Άγιος Ιωάννης Γ΄ ο λεγόμενος και Σχολαστικός, γεννήθηκε τον 6ο
μ.Χ. αιώνα στο χωριό Σερίμιο της Αντιόχειας, όπου σπούδασε και στην Νομική. Εξάσκησε
την δικηγορία αλλά τον κέρδισε ο κλήρος
και έτσι χειροτονήθηκε διάκονος από τον Πατριάρχη Αντιοχείας, Δόμνιο Β΄ (443 μ.Χ. -450 μ.χ.), από τον οποίο
εστάλη στην Κωνσταντινούπολη ως αποκρισάρης ***. Εκεί τρείς ημέρες μετά από την καθαίρεση του
Πατριάρχη Ευτυχίου, χειροτονήθηκε Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως στις 15 Απρίλιου
565μ.χ. με την προτροπή του αυτοκράτορα Ιουστινιανού. Την άνοδό του στον
Πατριαρχικό θρόνο, την είχε προβλέψει ο Συμεών
ο Θαυμαστορείτης. Διοίκησε την εκκλησία με σεβασμό για 12 έτη μέχρι το 577 μ.χ. όπου και απεβίωσε στις 31
Αυγούστου.
Η ανατολική εκκλησία εορτάζει την μνήμη του
Πατριάρχου Ιωάννου Γ’ την 30ην
Αυγούστου.
*Αρειανισμός
Ο Άρειος ήταν πρωτοπρεσβύτερος (π. 250-336), ο οποίος
έζησε και δίδαξε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου στις αρχές του 4ου αιώνα. Η πιο
αμφιλεγόμενη πτυχή των διδασκαλιών του Άρειου αφορούσε τη σχέση μεταξύ του Θεού
Πατέρα και του προσώπου του Ιησού Χριστού με σημαντικές τριαδικές προεκτάσεις.
Ο Θεός είναι ένας και μοναδικός και ο υιός είναι
δημιούργημα και κατώτερος του πατέρα.
Επί αυτοκράτορα Λικίνιου το 325 μ.Χ. ένινε στην Νίκαια της
Βιθυνίας, όπου καταδικάστηκε η αίρεση του Άρειου.
** Σαβέλλιος - Σαβελλιανισμός
Ο Σαβέλλιος ήταν αιρετικός θεολόγος και συγγραφέας και καταγόταν από την
Πτολεμαΐδα της Λιβυκής Πενταπόλεως. Για τον Σαβέλλιο τα πρόσωπα της Αγίας Τριάδας δεν απότελούσαν
τρεις ξεχωριστές υποστάσεις αλλά μία
ουσία (όπως πίστευε και ο Αριστοτέλης, στην πρώτη ουσία). Ο Σαβέλλιος όμως θεωρούσε
ότι ο Θεός είναι ένας, ο οποίος εμφανίστηκε ως πατέρας στη Δημιουργία, ως υιός
στην απολύτρωση και ως Άγιο Πνεύμα στην Εκκλησία. Επομένως, τα τρία πρόσωπα της
Αγίας Τριάδας δεν υπάρχουν χωριστά στον Θεό, αλλά είναι διαδοχικές του
εκδηλώσεις σε σχέση με τον κόσμο. Η αιρετική αυτή διδασκαλία, καταδικάστηκε από
την Εκκλησία (381 μ.Χ. , Β’ Οικουμενική Σύνοδος).
*** ΑΠΟΚΡΙΣΑΡΙΟΣ, ΑΠΟΚΡΙΣΑΡΗΣ
Υπάλληλοι επί Βυζαντίου, που έμεναν μόνιμα στην Κωνσταντινούπολη
και εκπροσωπούσαν τα πατριαρχεία της Αλεξανδρείας, της Αντιοχείας και των
Ιεροσολύμων στον αυτοκράτορα