ΜΕΛΕΤΙΟΣ, ΜΑΡΙΑ, ΜΑΡΙΝΟΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ, ΑΝΤΩΝΙΟΣ, ΠΛΩΤΙΝΟΣ,
ΕΥΓΕΝΙΟΣ, ΙΟΥΛΙΑΝΟΣ, ΜΟΔΕΣΤΟΣ, ΠΡΟΧΟΡΟΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ, ΑΛΕΞΙΟΣ, ΒΑΣΙΑΝΟΣ, ΜΗΤΡΟΦΑΝΗΣ
Επιτρέπονται όλες οι τροφές
Ολόκληρο το εορτολόγιο για σήμερα
Τσικνοπέμπτη *
Άγιος
Μελέτιος (1) Αρχιεπίσκοπος Αντιοχείας
Οσία
Μαρία η μετονομασθείς Μαρίνος
Άγιος
Χρήστος ο Κηπουρός
Άγιος
Αντώνιος Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως
Άγιοι
Πλωτίνος και Σατορνίνος
Όσιος
Μελέτιος ο εν Υψενή
Όσιος
Ευγένιος
Άγιοι
Ιουλιανός και Μόδεστος οι Μάρτυρες
Ανάμνηση
των εγκαινίων του Ναού της Θεοτόκου «εις Πούσγην».
Όσιος
Πρόχορος εκ Γεωργίας
Άγιος
Ιωάννης ο Σιναΐτης ο Οσιομάρτυρας
Όσιος
Αλέξιος ο Θαυματουργός Αρχιεπίσκοπος Μόσχας
Άγιος
Βασιανός του Ούγκλιχ
Όσιος
Μελέτιος Επίσκοπος Χαρκώβ
Άγιος
Αλέξιος ο Ιερομάρτυρας Επίσκοπος Βορονέζ
Άγιος
Μητροφάνης ο Ιερομάρτυρας εκ Ρωσίας
Σύναξη της
Υπεραγίας Θεοτόκου της Ιβηριτίσσης
* 2η εβδομάδα Τριωδίου : Οι πιστοί τρώνε ελεύθερα όλες τις
ημέρες εκτός από την Τετάρτη και την Παρασκευής,
όπου νηστεύουν ακόμα και το λάδι, όπως και τις ημέρες της Μεγάλης Σαρακοστής.
Την Πέμπτη όμως αυτής της δεύτερης εβδομάδας του τριωδίου, στην Ελλάδα υπάρχει
το έθιμο της Τσικνοπέμπτης, κατά την
οποία οι πιστοί τρώνε συνήθως κρεατικά και αυτό συμβαίνει επειδή μετά από τρείς
ημέρες αρχίζει η νηστεία της Σαρακοστής. Αρχίζει την Κυριακή του Ασώτου.
(1) O Άγιος Μελέτιος γεννήθηκε στη Μελιτίνη της Μικρής
Αρμενίας το 310 μ.Χ. Η πρώτη αναφορά στον όνομά του είναι το 357 μ.Χ. όπου εμφανίζεται
ως αντίπαλος των αιρετικών Ομοιουσιανών και οπαδό του Ακακίου που ήταν
επίσκοπος στην Καισαρεία της Παλαιστίνης
και φαίνεται ότι το 358 μ.Χ. εκλέγει τον Άγιο Μελέτιο επίσκοπο Σεβάστειας. Ήταν
ένας μορφωμένος και λαμπρός χριστιανός και έτσι
όταν είδε τις σφοδρές αντιδράσεις των οπαδών του Ευσταθίου, που ήταν και
ο προηγούμενος επίσκοπος Σεβάστειας παραιτήθηκε και μετέβη στην Βέροια της
Συρίας. Όταν το 360 μ. μετατέθηκε ο
Πατριάρχης Αντιοχείας Ευδόξιος στον Πατριαρχικό θρόνο, εκλέγεται Πατριάρχης
Αντιοχείας. Παρόλο όμως που ο κόσμος ξεχύθηκε στους δρόμους για να τον
υποδεχτεί, εκδιώχτηκε ένα μήνα μετά, επειδή οι οπαδοί του Αρείου έπεισαν τον
αυτοκράτορα Κωνστάντιο (337 - 361 μ.Χ. ώστε να τον εξορίσει στην Αρμενία και
στη θέση του να τοποθετήσει τον Ευζώιο, ο οποίος ήταν παλιός συνεργάτης του
Αρείου. Μετέπειτα το 381 μ.Χ. ο
αυτοκράτορας Μ. Θεοδόσιος, συνεκάλεσε στην Κωνσταντινούπολη την Β` Οικουμενική Σύνοδο και κάλεσε τον
Μελέτιο να προεδρεύσει.
Ο Άγιος όμως απεβίωσε πριν ολοκληρωθούν οι εργασίες της
συνόδου και η κηδεία του έγινε με την
συμμετοχή όλων των πατέρων της Συνόδου και χιλιάδες πιστών λαού, ένδειξη τιμής
και αναγνώρισης στο πρόσωπο του Αγίου.
Τον δε επικήδειο εκφώνησε ο Άγιος Γρηγόριος ο Νύσσης
(βλέπε 10 Ιανουαρίου) και το ιερό λείψανό του μεταφέρθηκε αργότερα στην Αντιόχεια και εναποτέθηκε στον τάφο του
Αγίου Μάρτυρος Βαβύλα, Επισκόπου Αντιοχείας (βλέπε 4 Σεπτεμβρίου), στον ομώνυμο
ναό.
2) Η Οσία Μαρία έζησε μάλλον τον 5ον μ.Χ. (κατά άλλους
συναξαριστές τον 7ον μ.Χ. αιώνα σε
Αιγυπτιακή περιοχή). Επικρατέστερη πάντως είναι η άποψη ότι έζησε τον 5ον
μ.Χ. και αυτό με βάση την Μαρωνιτική παράδοση στην οποία αναφέρεται ότι ο τόπος
ασκήσεώς της ήταν η σπηλιά Qanubin, η οποία βρίσκεται στο Β. Λίβανο στην πεδιάδα της Qadisa. Η αγάπης της για τον ασκητικό βίο ήταν τόσο
μεγάλη ώστε όταν πέθανε η μητέρα της και ο πατέρας της θέλησε να ακολουθήσει
τον μοναστικό βίο η Οσία τον ακολούθησε σε ένα αντρικό μοναστήρι. Εκεί έμενε ως
άντρας και κανείς δεν το γνώριζε. Κάποτε
η Αγία μαζί τους άλλους μοναχούς πήγαν σε ένα μοναστήρι και εκεί ο ξενοδόχος
την κατηγόρησε ότι διέφθειρε την κόρη του, την οποία στην πραγματικότητα είχε
διαφθείρει ένας στρατιώτης.
Η Αγία υπέμεινε με καρτερία όχι μόνο αυτήν την ύβρη και
τις διώξεις, αλλά όταν γεννήθηκε το παιδί το δέχθηκε σαν δικό της και το ανέτρεφε μόνη της ‘έξω από το
μοναστήρι αφού οι μοναχοί την είχαν εκδιώξει από αυτό.
Όταν πέθανε φανερώθηκε ότι ήταν γυναίκα και οι μοναχοί
που την είχαν εκδιώξει κατάλαβαν την αρετή της οσίας και την ψυχική της
ανάταση.