11 Μαρ 2015

Γιορτάζουν σήμερα 11 Μαρτίου


ΣΩΦΡΟΝΙΟΣ, ΘΕΟΔΩΡΑ,ΠΙΟΝΙΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΤΡΟΦΙΜΟΣ, ΘΑΛΛΟΣ, ΕΥΘΥΜΙΟΣ,  ΗΡΑΚΛΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΕΥΛΟΓΙΟΣ,
Νηστεία

Ολόκληρο το εορτολόγιο για σήμερα

    Άγιος Σωφρόνιος (1) Πατριάρχης Ιεροσολύμων
    Οσία Θεοδώρα (2) η βασίλισσα Άρτας
    Άγιοι Πιόνιος ο Πρεσβύτερος και Σαβίνα
    Όσιος Γεώργιος ο Νεοφανής ο «ἐν Διϊπίῳ»
    Όσιος Γεώργιος ο Σιναΐτης
    Άγιοι Τρόφιμος και Θαλλός που μαρτύρησαν στη Λαοδικεία
    Ανακομιδή των Ιερών λειψάνων του Αγίου Επιμάχου
    Άγιος Ευθύμιος ο Θαυματουργός Αρχιεπίσκοπος Νόβγκοροντ
    Όσιος Σωφρόνιος ο Έγκλειστος
    Άγιοι Ηρακλής και Ζωσιμάς
    Μνήμη των Σύρων Αγίων Μαρτύρων
    Άγιος Κωνσταντίνος ο βασιλεύς του Στραθκλάϊντ
    Άγιος Ευλόγιος ο Ιερομάρτυρας και οι Αγίες Λεωκρητία και οι δύο  
    ανώνυμες παρθένες Μάρτυρες εν Κορδούη Ισπανίας
    Άγιος Παύλος τσάρος της Ρωσίας
    Άγιος Σωφρόνιος ο Διδάσκαλος Επίσκοπος Βράτσης της Βουλγαρίας
    Όσιος Αλέξιος εκ Ρωσίας

(1) Ο Άγιος Σωφρόνιος, γεννήθηκε το 600 μ.χ στη Δαμασκό της Συρίας σε μια τοποθεσία της Φοινίκης που ονομάζεται Λιβανοστέφανος. Ο πατέρας του ονομαζόταν Πλινθάς και η μητέρα του Μυρώ φρόντισαν ως ευσεβείς χριστιανοί να δώσουν στον Σωφρόνιο πλούσια φιλοσοφική και θεολογική μόρφωση.  Η αγάπη του Σωφρόνιου προς τον Κύριο, τον οδήγησε από νωρίς στα Ιεροσόλυμα, όπου εκάρη μοναχός στη Μονή του Αγίου Θεοδοσίου. Την εποχή εκείνη η εκκλησία εμαστίζοτο από την αίρεση του μονοθεληματισμού * και έτσι ο Σωφρόνιος επιδόθηκε σε βαθύτερες θεολογικές και εκκλησιολογικές μελέτες. Πολέμησε με σφοδρότητα την αίρεση του Μονοθελητισμού, γράφοντας αντιαιρετικά έργα. Το 634 μ.χ μετά το θάνατο του Άγιου Μόδεστου,  εξελέγη Πατριάρχης Ιεροσολύμων. Από αυτή τη θέση, συνέχισε με μεγαλύτερη ένταση τον αγώνα του κατά των Μονοθελητών.
Κοιμήθηκε ειρηνικά το 638 μ.Χ.

(2)  Η Οσία Θεοδώρα, γεννήθηκε το 1210 μ.Χ. στην πόλη  Σέρβια της Κοζάνης. Κόρη. Ο πατέρας της ήταν ο Ιωάννης Πετραλίφης, διοικητής  της Θεσσαλίας και Μακεδονίας και η μητέρα της Ελένη είχε καταγωγή από αριστοκρατική οικογένεια της Κωνσταντινούπολης.  Έζησε επί εποχής αυτοκράτορα Αλεξίου  Κομνηνού και έλαβε χριστιανική μόρφωση. Όταν πέθανε ο πατέρας της την κηδεμονία της ανέλαβε ο Δεσπότης της Ηπείρου Θεόδωρος Κομνηνός Δούκα, όμως το 1230 μ.Χ. τον Θεόδωρο τον διαδέχτηκε ο ανιψιός του Μιχαήλ Β΄ ( γιος του Μιχαήλ Α' Κομνηνού).  Βρισκόμενος στα Σέρβια ο Μιχαήλ, μαγεύεται από την ομορφιά της την παντρεύεται και πηγαίνουν μαζί στην Ήπειρο. Η Θεοδώρα, όμως δεν μπορεί να ακολουθήσει τους ρυθμούς στην έντονη ζωή του συζύγου της και έτσι γίνεται μια φιλάνθρωπος αλλά όχι κοσμική βασίλισσα με αποτέλεσμα ο Μιχαήλ να την εγκαταλείψει για την Γαγγρινή μια αρχόντισσα κοσμική από την Άρτα.  Το θράσος του ήταν τόσο μεγάλο που την  εγκατέστησε μέσα στα ανάκτορα με αποτέλεσμα η Οσία Θεοδώρα να πάρει τον πρωτότοκο γιό της Νικηφόρο Κομνηνό Δούκα και να περιφέρεται στην περιοχή των Τζουμέρκων σαν μια απλή χωρική. Για να επιζήσουν αυτή και ο γιός της έτρωγαν χόρτα μέχρι που συνάντησε τον ιερέα του χωριού Πρένιστα (Κορφοβούνι).  Κουρασμένη και ταλαιπωρημένη διηγήθηκε την ιστορία της στον ιερέα ο οποίος εξοργίστηκε και πήγε στην Άρτα όπου μίλησε στο λαό για την δράση του Μιχαήλ. Ο λαός εξοργίστηκε και έδιωξε την Γαγγρινή από τα ανάκτορα και να επανέφερε την Θεοδώρα. Ο Μιχαήλ μετανοιωμένος έκτισε δύο ναούς και η Θεοδώρα συνέχισε το φιλανθρωπικό της έργο.  Απέκτησαν  άλλα τέσσερα παιδιά, τον Ιωάννη, το Δημήτριο, την Ελένη και την Άννα. Μετά τον θάνατο του Μιχαήλ αποσύρθηκε σε μοναστήρι όπου έμεινε μέχρι το  1280 μ.Χ. όπου απεβίωσε  σε ηλικία 70 ετών και ετάφη στο ναό του Αγίου Γεωργίου, ο οποίος σήμερα ονομάζεται ναός Αγίας Θεοδώρας.

* Μονοθελητισμός

Ο Μονοθελητισμός ως αίρεση εμφανίστηκε τον 7ο μ.Χ. αιώνα ως συνέχεια του Μοσοφυσιτισμού  και πρέσβευε ότι ο Χριστός ενώ είχε δύο φύσεις είχε  μία θέληση. Ο Μονοθεληματισμός δημιουργήθηκε από τον αυτοκράτορα Ηράκλειο, ο οποίος βλέποντας τον θεολογικό διχασμό ανάμεσα στην ορθόδοξη εκκλησία και στις εκκλησίες  της Αιγύπτου, Παλαιστίνης και Συρίας όπου δέσποζε ο μονοφυσιτιμός, εξέδωσε ένα διάταγμα με «Έκθεσις»  με το οποίο οι μονοφυσίτες θα δέχονταν ότι στον Χριστό υπάρχουν δύο φύσεις μετά την ένωση θείας και ανθρωπίνης φύσης, και οι Ορθόδοξοι θα δέχονταν ότι στον Χριστό υπάρχει μία θέληση και ενέργεια, μετά την ένωση των δύο φύσεων. Όμως δεν κατάφερε να επιβάλλει το νέο δόγμα και πολεμήθηκε όχι μόνο από τον Πάπα Μαρτίνο Α΄,  αλλά και τον Μάξιμο τον Ομολογητή και αρκετούς άλλους. Τελικά ο αυτοκράτορας Κώνστας Β΄ με το διάταγμα «Τύπος» που εξέδωσε το 648μ.χ. απαγορεύτηκε  η συζήτηση περί μιας ή δύο θελήσεων ή ενεργειών του Χριστού.
Τέλος καταδικάστηκε από την ΣΤ΄ Οικουμενική Σύνοδο, η οποία απεφάνθη ότι στο Χριστό υπάρχουν δύο φύσεις, η θεία και η ανθρωπίνη, υπάρχουν και δύο φυσικές θελήσεις και δύο φυσικές ενέργειες, η θεία και η ανθρωπίνη, που ενεργούσαν «αδιαιρέτως, ατρέπτως, αμερίστως, ασυγχύτως», χωρίς να επικρατεί αντιπαλότητα μεταξύ τους.


* Μονοφυσιτισμός ή Ευτυχισμός

Ο Μονοφυσιτισμός ως αίρεση εμφανίστηκε τον 5ον μ.Χ. αιώνα και ιδρυτής  του είναι ο Ευτυχής. Ασχολείται με την φύση του Χριστού και οι οπαδοί του υποστηρίζουν ότι η ανθρώπινη φύση του Χριστού απορροφήθηκε από τη θεία φύση
Η Δ' Οικουμενική Σύνοδο της Χαλκηδόνας το 451 μ.Χ και την Ε΄ Οικουμενική Σύνοδο της Κωνσταντινούπολης το 553 μ.Χ.  καταδίκασε τον μονοφυσιτισμό και διατύπωσε το ορθόδοξο δόγμα, σύμφωνα με το οποίο ο Ιησούς υπάρχει σε ένα μόνο πρόσωπο και με δύο φύσεις, την ανθρώπινη και τη θεία, «ενωμένες και μη συγχεόμενες».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου